This page is in Dutch. There is a language version of this page in English.

(UN)DRESSING THE MAN – paneldiscussie

Kämp Garden, Helsinki
Logo banner voor Undressing the Man

 

Kleren maken de man, luidt het gezegde – maar wat betekent dat eigenlijk?

Hoe wordt mode gedefinieerd en hoe wordt het menselijk lichaam gezien in de mode? Wat zijn mannelijkheid en vrouwelijkheid in de mode, is mode een binair concept? Welke invloed heeft dat op ontwerp, stijl en branding? En wat betekent het voor de modeconsument?

Welkom bij een discussie over de evolutie van lichaam en vorm in modeontwerp, waarbij wordt besproken hoe ontwerpers en stylisten mannelijkheid en gender in de mode benaderen.

De discussie vindt plaats op 26 augustus 2020, om 17.30 uur, in Kämp Garden, Helsinki. Aan bod komen de perspectieven van verschillende professionals in modeontwerp uit Finland en België.

Sprekers:

  • Nicola Brajato | onderzoeker, Universiteit Antwerpen, België
  • Joppe De Campeneere | online creative, schrijver, hoofdredacteur SPARKEL.EU, België
  • Ervin Latimer | ontwerper, Finland
  • Minttu Vesala | stylist and hoofd sales en marketing, Nomen Nescio, Finland
  • Annamari Vänskä | onderzoeker, Aalto University, Finland

 

Moderator:

Jani Toivola | acteur, schrijver, Finland

Dit programma is onderdeel van het programma NEW Masculinities, een initiatief van het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux, in samenwerking met Juni Communication.

NEW Masculinities is een project geïnitieerd door het Fins Cultureel Instituut voor de Benelux en een voortzetting van het succesvolle project RE/defining Masculinities uit 2019. NEW Masculinities benadert het onderwerp ‘mannelijkheid’ vanuit een multidisciplinair perspectief, met een specifieke focus op het lichaam en de fysieke implicaties van mannelijkheid. Met NEW Masculinities hopen we aan te zetten tot kritisch denken en verouderde mallen en vooroordelen over wat de term ‘mannelijkheid’ inhoudt in onze huidige samenleving te doorbreken; niet alleen door de heersende normen en publieke opvattingen rond mannelijkheid onder de loep te nemen, maar ook door deze langs de meetlat van inclusiviteit en gelijkheid te leggen. NEW Masculinities maakt deel uit van ons thema voor 2020, NEW Normal.