This page is in Dutch. There is a language version of this page in English.

Jaakko Pallasvuo's RADICAL ANGELS expositie

1646, Den Haag
Work by Jaakko Pallasvuo, with colourful spots, words and painting techniques combines on a corkboard backdrop
Jaakko Pallasvuo bij galerij 1646

Met Radical Angels duikt Jaakko Pallasvuo in de afbeeldingen van engelen in geschiedenis van kerkelijke beeldtaal. Met engelen en de Hemelse ministeries (engelenkoren) als hun vertrekpunt verkent de kunstenaar gevoelsmatig hoe de kerkelijke autoriteit nog altijd zijn afdruk heeft op onze huidige hiërarchieën. De tentoonstelling opent op vrijdag 11 september, en loopt tot en met zondag 4 oktober in galerij 1646 in Den Haag. 

Nu de balans tussen autoriteit en deskundigheid steeds verder aan het wankelen wordt gebracht is het makkelijk om te verdrinken in een gevoel van overweldigende verlatenheid—als lammeren op zoek naar een kudde. Pallasvuo nodigt ons uit om spelenderwijs om te gaan met de huidige chaos.

De thematiek van Radical Angels echoot in het werk van de Italiaanse filosoof Giorgio Agamben, die aanhaalt dat God’s engelen de eerste ambtenaren waren, de oorsprong van bureaucratie. Zowel Agamben als Pallasvuo trekken een lijn tussen kerkelijke beeldtaal en de terminologie van de Hemelse hiërarchie, dat van oorsprong “heilige macht” betekent, tot de manier waarop politieke organisatie en de natiestaat in onze wereld zijn ingericht. Het ‘sacrale’ in hiërarchie verwijst niet alleen naar het heilige, het betekent ‘onaantastbaar’: het uitoefenen van macht door middel van de rechtsstaat, en tegelijk zelf geen deel uit te hoeven maken van die rechtsstaat, afgezonderd van degene waarover je regeert. Hoe kan een non-hiërarchisch engelenkoor vorm krijgen?

Dit interdisciplinaire project is gebaseerd op twee samenwerkingen. In samenwerking met de kunstenaar Viktor Timofeev, creëert Pallasvuo een 3D-omgeving die de echte wereld laat integreren met Land Art afspiegelingen van verschillende engelen. Pallasvuo heeft ook een libretto geschreven voor een monologe opera, gecomponeerd door Stephen Webb en Miša Skalskis en gezongen door Rachel MacIntosh, wat zal dienen als engelenkoor in de tentoonstelling.